• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۸:۴۳

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

الزام شهرداریها به رعایت پدافند غیرعامل در پروژه‌های عمرانی سطح شهر

Byrotitr

آگوست 24, 2014

روتیتر:رئیس کمیسیون حمل و نقل و خدمات شهری شورای اسلامی کرج با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر توجه همگانی به موضوع «پدافند غیر عامل» به عنوان اصلی برای همیشه، خواستار الزام شهرداریهای استان به رعایت پدافند غیرعامل در اجرای پروژه های عمرانی شد.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر،مریم قهرمانی  با بیان مطلب فوق افزود: پدافند غیرعامل به مجموعه ای از اقدامات غیر نظامی و غیر مسلحانه اعمال می شود که با لحاظ آنها در احداث ابنیه، پل ها، ساختمانها و دیگر پروژه های عمرانی می توان از آسیب و صدمه دیدن اموال عمومی در زمان بروز حادثه و خطر جلوگیری کرد و فراتر از آن، به هنگام بروز شرایط جنگی یا وقوع سیل و زلزله و طوفان از آنها به عنوان جان پناه و سرپناه عمومی استفاده کرد.


وی با بیان اینکه متاسفانه پدافند غیرعامل حتی برای برخی مسئولان شهری به عنوان یک اصل ناشناخته باقی مانده است و این واژه در سخنرانی ها و دغدغه های آنان کمتر به گوش می رسد، خواستار تشکیل جلسات و کارگروه های تخصصی با محوریت تبیین ابعاد و اهداف و چگونگی «پدافند غیر عامل» ویژه مدیران شهری شد و افزود: بر مبنای اصول و قواعد پدافند غیر عامل، مجریان پروژه ها می بایست قبل از هر اقدامی نسبت به شناسایی نقاط ضعف و قوت موقعیت مکانی پروژه و نیز ضریب ایمنی و استحکام آن در زمان وقوع شرایط بحرانی اقدام کنند و بر مبنای این دیدگاه، از ابزار و مصالح و لوازم متناسب استفاده کنند.

قهرمانی عنوان کرد: بعضا به هنگام وقوع زلزله در برخی شهرهای کشور شاهد تخریب ساختمان سازمان های دولتی و حتی امدادگر قبل از ریزش بناهای مسکونی بوده ایم که در چنین شرایطی تامین امنیت شهر و ایجاد بستر لازم برای بازگشت شهر به وضعیت عادی و امداد و نجات به آسیب دیدگان دچار مخاطرات جدی می شود. فی الواقع «پدافند غیرعامل» از زیر مجموعه های مهم «مدیریت بحران» است که آرایش صحیح محدثات و پروژه های عمرانی به منظور پیشگیری از گسترش ابعاد حوادث و سوانح غیر مترقبه را ترسیم می نماید و با محوریت «پیشگیری بهتر از درمان» حمایت های لازم از مردم در زمان وقوع بحران را پیش بینی می کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل پارلمان شهری کرج تصریح کرد: برای مثال جانمایی و احداث جایگاه های سوخت در سطح شهر باید به نحوی باشد که به آسانی در تیررس حملات هوایی و موشکی قرار نگیرد، همچنین از بافت شهری فاصله چندانی نداشته باشد، در کمربند لرزه خیز یا جوار ساختمان های بلندمرتبه احداث نشود و… که این الزامات در تامین دیگر نیازهای حیاتی و استراتژیک شهر نیز باید لحاظ شود و مجموعه ای از قواعد و قوانین کلی که به حفظ اموال عمومی در زمان شرایط بحرانی کمک می کند، زیر چتری به نام «پدافند غیرعامل» گردآوری شده است.

وی با اشاره به فعالیت کمیته تخصصی پدافند غیرعامل در استان البرز و شهرداری کرج بیان کرد: قطعا بهره مندی از نظرات اعضای این کارگروه تخصصی در ترسیم نقشه راه و مسیر حرکت مدیران اجرایی در حوزه توجه به الزامات پدافند غیرعامل بسیار حایز اهمیت است و اصولا این مقوله مهم چیزی نیست که بتوان به صورت فردی یا تک محوری درباره آن اظهار نظر نمود.

قهرمانی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از پروژه های عمرانی اجرا شده در سطح استان توسط ادارات دولتی و شهرداریها فاقد پیوست پدافند غیرعامل هستند و در صورت بروز بحران و شرایط اضطراری، قطعا از استحکام لازم برخوردار نیستند و به اسباب زحمت مردم و مسئولان شهری تبدیل می شوند، حال در چنین شرایطی تکلیف چه خواهد بود و چه باید کرد، سوالی ایست که بهتر است قبل از قرار گرفتن در شرایط واقعی درباره آن تصمیم گیری شود.

وی از پروژه قطار شهری کرج به عنوان یکی از پروژه های عمرانی سازگار با اصول پدافند غیرعامل در کلانشهر کرج یاد کرد و ادامه داد: در احداث تونل های خطوط متروی کرج طراحی های لازم برای استفاده بهینه از آن در شرایط بحرانی تدارک دیده شده است که به دلیل محرمانه بودن آنها، تنها به بیان کلیات بسنده می کنیم.

نماینده مردم در پارلمان شهری کرج در پایان از مسئولان شهرداریهای استان بویژه شهرداری کرج درخواست کرد؛ جهت گیری آنان به سمتی باشد که شاهد رعایت الزامات پدافند غیرعامل در اجرای پروژه های عمرانی باشیم و از این پس، سلسله جلساتی با همین محور در شهرداری کرج برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *